Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


VIK Iskola 12.G (1.)

2008.06.24

Miről tanultunk ebben a félévben?

A félév során egy nagyobb témát: a PORTRÉ műfaját jártuk körül a reneszánsztól a barokkig, közben megtekintettünk egy filmet (Milos Forman: Goya kísértetei), amelynek egyik szereplője: Francisco Goya (1746-1828) már a romantikus festészetet képviseli, noha udvari portréi egyértelműen a Diego Velázquez  (1599-1660) képviselte spanyol barokk portré hagyományait követik.  

 

A portré fogalma és eredete

 Portrénak nevezzük az ábrázolt személyt vagy személyeket egyénített (individuális) módon megörökítő alkotásokat, a festészetben és a szobrászatban egyaránt.

Az órán azt a példát említettük, hogy kedvesünk, szeretteink fényképét azért tesszük bele pl. a pénztárcánkba, hogy az mindig velünk legyen, emlékeztessen az illető(k)re, akkor is, ha nincs(enek) velünk.

Hasonló megfontolásból születtek már az ókori Egyiptomban a halottkultusz jegyében halotti portrék, ezek a műfaj legkorábbi emlékei. Az ókori rómaiaknál a polgárok házában a tiszteletreméltó ősök portrészobrai nemcsak díszként szolgáltak, hanem "őrizték" a leszármazottakat és családjaikat.

A portré mint önálló festészeti műfaj a 15. századi Németalföldön kapott új lendületet. Ez a terület a mai Benelux-államokat, továbbá Franciaország legészakabbi részét, s a mai Németország egy nyugati sávját jelenti magában. A középkortól a a németalföldi városok a textil feldolgozásának központjai, s egyben a leggazdagabb polgárság lakhelyei a régióban.

A 15. századi németalföldi festészet kiemelkedő alakjai voltak a Van Eyck-testvérek: Jan és Hubert. A portré előzményei közül Jan Van Eyck Londonban őrzKépött egész alakos, kettős portrájáról: az ARNOLFINI-HÁZASPÁRról beszélgettünk az első órák egyikén. Az 1434-ben készült alkotás fiatal kereskedőt és jegyesét ábrázolja. Szembeállnak velünk, a férfi a nő tenyerét fogja (és mutatja), ami valószínűleg eljegyzésükre utal. A nő zöld ruhát visel, ruháját felfogja, ebből leszögeztük, hogy semmi esetre sem várandós, mint ahogyan több helyen tévesen olvasható. A felöltözött alakok, az otthon fontosságát kiemelő képelemek (papucs, bútorok, kutya, a művészt is tükröző falitükör stb.) barátságossá teszik a festményt, ami értelemszerűen az itáliai származású, tehetős kereskedő megrendelésére készült.